Diplomerad Vägledare i Programmet Vägledande Samspel ICDP
Omfattning och Struktur
Utbildningen sträcker sig över minst 24 timmar och erbjuder både teoretisk och praktisk fördjupning i Programmet Vägledande samspel ICDP. Vid färdigställande blir du Diplomerad Vägledare i programmet.
Mål med Utbildningen
Målet med utbildningen är att utveckla deltagarnas förmåga att:
- Skapa god kontakt med föräldrar och andra omsorgsgivare.
- Förmedla en positiv bild av barns och vuxnas egenskaper och förmågor.
- Stödja och uppmuntra omsorgsgivares lyhördhet och initiativ.
- Aktivera omsorgsgivare enligt programmets åtta samspelsteman och tre dialoger.
- Uppmuntra och bekräfta positiva aspekter i omsorgsgivarens nuvarande praktik.
- Stödja och vägleda omsorgsgivare att bli medvetna om sitt samspel.
- Vägleda grupper av föräldrar och/eller andra omsorgsgivare.
- Utveckla en personlig förmedlingsstil av programmet.
- Uppmärksamma och förmedla respekt för kulturella olikheter.
Utbildningens Innehåll och Arbetsformer
För att bli godkänd i utbildningen krävs att deltagarna genomför följande moment:
- Vägledning av en grupp omsorgsgivare (minst 4 personer) vid 6-8 tillfällen, baserat på de sju principerna för ökad lyhördhet.
- Kontinuerliga dagboksanteckningar över arbetet med gruppen.
- Diskussioner om samspelserfarenheter, både egna och andras.
- Illustration av övningar genom berättelser, rollspel eller video.
- Praktisera empatiövningar och omformuleringar.
- Uppmärksamma och diskutera kulturella olikheter i närmiljön.
- Sammanfattande rapport med personliga reflektioner om:
- Arbetet med att vägleda en grupp.
- Erfarenheter av övningar och utbildningsmoment.
- Personlig utveckling och fördjupning under utbildningen.
Kurslitteratur
Förutom ”Vägledande samspel i praktiken” (sid 72 och framåt) samt ”Dialog och demokrati” från Basutbildningen, ska följande litteratur läsas:
- Edenhammar, K. (2015). ”Berättelser – Femton år med Programmet Vägledande samspel/ICDP i Sverige.” Stockholm: ICDP Förlag.
- Hundeide, Karsten. (2006). ”Sociokulturella ramar för barns utveckling – barns livsvärldar.” Studentlitteratur: Lund.
- Ryen, M. Wendel C (2022). ”Praktisk tillämpning av barnkonventionen.” Stockholm: ICDP Förlag.
Val av ett av följande alternativ:
- Jakobsson Lundin, J (2019). ”Samspelets psykologi i förskolan.” Lärarförlaget.
- Partanen, P. (2008). ”Från Vygotskij till lärande samtal.” Sanoma Utbildning.
- Lyberg, E. (2021). ”Anknytning och samspel i barnhälsovården.” Gothia Kompetens AB.
- Bath. H, Seita. J. (2019). ”De tre pelarna i traumamedveten omsorg – att skapa en läkande miljö ’de övriga 23 timmarna’.” Studentlitteratur AB.
Valfritt häfte beroende på målgrupp:
- Vägledningshäfte för blivande föräldrar
- Vägledningshäfte 0-11 eller 13-18 år
- Vägledningshäfte för familjehemsföräldrar
- Vägledningshäfte för arbete med mellanstadieelever
- Vägledningshäfte för arbete med förskolebarn
- Empatiskt ledarskap – Vägledning för ledare
Plats
Ersta hotell- och konferens i Stockholm
Utbildningsdatum
Utbildningsdatum sätts när gruppen har 12 deltagare. Utbildningen hålls klockan 9.00 – 16.00 alla dagar.
Deltagarvillkor
Om utbildningen får färre än 10 deltagare kan den ställas in eller delvis genomföras digitalt.
Kursavgift
Pris: 8700 kr ex. moms. I priset ingår för- och eftermiddagsfika. Övriga kostnader som böcker, lunch, resa och logi bekostas och ordnas av deltagarna.
Utbildningskrav
Genomgången Basutbildning.
Kontakt
För mer information, vänligen kontakta info@icdp.se
Återbudsregler
Vid utbildning i programmet Vägledande Samspel ICDP samt vid deltagande på seminarier, nätverksträffar samt konferenser i Stiftelsen ICDP regi:
- Avbokning senare än en månad innan kursstart debiteras full taxa.
- Avbokning senast en månad före kursstart debiteras halv avgift.
- Avbokning två månader eller mer före kursstart debiteras ingen avgift.
Vid avbrott eller sjukdom:
- Vid avbrott räknas platsen som utnyttjad. Att fullfölja kursen vid ett senare tillfälle kan endast ske vid mån av plats samt att en halv ny kursavgift debiteras.
- För att få kursbevis krävs 75 % närvaro samt att vissa kompletterande uppgifter genomförs. Filmmomentet på nivå ett är obligatoriskt och en förutsättning för att kunna fortsätta på nivå tre.
Bokningar
Har du konto sedan tidigare?